Parochieblad

Jaargang10 nummer 10.

29 september, zes-en-twintigste zondag door het jaar, 10.30 uur in de kapel

  • Celebrant: Kapelaan Austin
  • Misintenties: : zieke mede- en oud-parochianen
  • Stille H. Mis.

Door celebrant gehouden preek:
Beste broeders en zusters,
Op 29 oktober 2023 is de eerste zitting van de 16de Gewone Algemene Vergadering van de bisschoppensynode afgesloten, die het ons mogelijk heeft gemaakt de synodaliteit, verstaan als de oorspronkelijke roeping van de Kerk, te verdiepen. “De synodaliteit presenteert zich voornamelijk als een gezamenlijke reis van het Volk van God en een dialoog tussen de charisma’s en diensten ten behoeve van de komst van het Rijk”.
Door het accent te leggen op de synodale dimensie kan de Kerk haar aard van reiziger herontdekken. Als volk van God op weg in de geschiedenis op pelgrimstocht zouden wij kunnen zeggen, “migreert” zij naar het Rijk der hemelen (vgl. Lumen gentium 49), Vanzelf komt hier een verwijzing naar het Bijbelverhaal van Exodus in ons op waarin het volk van Israël op weg is naar het Beloofde Land: een lange reis vanuit de slavernij naar de vrijheid, een voorafbeelding van de reis van de Kerk naar de uiteindelijke ontmoeting met de Heer.
Op dezelfde wijze is het mogelijk in de migranten van onze tijd, evenals in die van ieder tijdperk, een levend beeld te zien van het volk van God op weg naar het eeuwig vaderland. Hun reizen van hoop herinneren ons eraan dat “ons vaderland in de hemel is en wij uit de hemel onze verlosser de Heer Jezus Christus verwachten” (Fil. 3, 20). 
De twee beelden – dat van de Bijbelse uittocht en dat van de migranten – laten twee overeenkomsten zien. Evenals het volk Israël ten tijde van Mozes, vluchten de migranten vaak voor omstandigheden van onderdrukking en geweld, onzekerheid en discriminatie en gebrek aan kansen voor ontwikkeling. Evenals de joden in de woestijn vinden de migranten veel hindernissen op hun tocht: zij worden op de proef gesteld door honger en dorst; zij zijn uitgeput door vermoeidheid en ziekte; zij worden verleid door de wanhoop.
Maar het is de fundamentele realiteit van de uittocht, van iedere uittocht, dat God voorgaat en de tocht van zijn volk en al zijn kinderen van iedere tijd en plaats begeleidt. De tegenwoordigheid van God te midden van het volk is een zekerheid van de heilsgeschiedenis: “De Heer uw God trekt zelf met u mee” (Deut. 31, 6). Voor het volk dat uit Egypte is weggetrokken, manifesteert die tegenwoordigheid zich in verschillende vormen: een wolkkolom en een vuurzuil die de weg verlicht (vgl. Ex. 13, 21); de tent van de samenkomst die de ark van het verbond bewaart, de tegenwoordigheid van God tastbaar maakt (vgl. Ex. 33, 7); de paal met de bronzen slang verzekert de goddelijke bescherming (vgl. Num. 21, 8-9); het manna en het water (vgl. Ex. 16-17) zijn de gaven van God aan het volk dat honger en dorst heeft. De tent is een vorm van tegenwoordigheid die de Heer bijzonder dierbaar is. Tijdens de regering van David kiest God ervoor om in een tent te wonen, niet in een tempel zodat Hij met zijn volk mee kan trekken, “Ik heb rondgetrokken in een tent” (vgl. 1 Kron. 17, 5).
Veel migranten ervaren God als reisgenoot, gids en anker van heil. Alvorens te vertrekken vertrouwen zij zich aan Hem toe en nemen hun toevlucht tot Hem in situaties van nood. In Hem zoeken zij troost in ogenblikken van moedeloosheid. Dankzij Hem zijn er barmhartige Samaritanen langs de weg. Aan Hem vertrouwen zij in hun gebed hun verwachtingen toe.
God trekt niet alleen met zijn volk mee, maar ook in zijn volk, in de zin dat Hij zich identificeert met de mannen en vrouwen op weg door de geschiedenis – in het bijzonder met de minsten, de armen, de gemarginaliseerden – daarbij het mysterie van de Menswording als het ware vergrotend. Hoeveel bijbels, exemplaren van het evangelie, gebedenboeken en rozenkransen begeleiden de migranten op hun reis door de woestijnen, over rivieren en zeeën en grenzen van de continenten!
Daarom is de ontmoeting met de migrant, evenals met iedere behoeftige broeder en zuster “ook een ontmoeting met Christus. Hijzelf heeft ons dat gezegd. Hij klopt op onze deur, hongerig, dorstig, als vreemdeling, naakt, ziek, gevangengezet en daarbij vraagt Hij om bezocht en bijgestaan te worden” (homilie in de mis met de deelnemers aan de ontmoeting “Vrij van angst”, Sacrofano, 15 februari 2019). Het eindoordeel dat door Mattheüs in hoofdstuk 25 van zijn evangelie wordt verteld laat er geen twijfel over bestaan: ”Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen” (v. 35) en ook “Voorwaar, Ik zeg u al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan” (v. 40). Iedere ontmoeting op deze weg is dus een gelegenheid om de Heer te ontmoeten; het is een gelegenheid vol van heil, omdat in een zuster of broeder die onze hulp nodig heeft, Jezus tegenwoordig is. In deze zin redden de armen ons, omdat zij het ons mogelijk maken het gelaat van de Heer te ontmoeten (vgl. Boodschap van de 3de Werelddag van de armen, 17 november 2019).
Geliefde broeders en zusters, laten wij ons op deze dag die gewijd is aan de migranten en de vluchtelingen, in gebed verenigen voor al degenen die hun land hebben moeten verlaten op zoek naar waardige levensomstandigheden. Laten wij voelen dat wij samen met hen op weg zijn, laten wij samen met hen synodaal zijn en hen allen, evenals de komende synodevergadering, toevertrouwen “aan de voorspraak van de heilige Maagd Maria, een teken van zekere hoop en troost voor het gelovige volk van God terwijl zij hun reis voortzetten. (Samenvatting synoderapport 2023).
Amen.

Oktober
Oktober is de tiende maand van het jaar. De naam octo komt van het Latijnse woord voor acht. In de Romeinse kalender was oktober de achtste maand. Bij de Romeinen begon het jaar op 1 maart. Paus Gregorius XIII stelde onze kalender in 1582 vast en begon het jaar op 1 januari. In bijna alle landen van de wereld wordt de gregoriaanse kalender gebruikt. Toch zijn er nog enkele landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar ook bijvoorbeeld Pakistan en India, die voor religieuze doeleinden (ook) een andere kalender gebruiken.
Op het noordelijk halfrond is oktober de tweede maand van de meteorologische herfst, op het zuidelijk halfrond is het de tweede maand van de meteorologische lente. Het woord herfst is afgeleid van het Oudnederlandse woord heruist. De oorsprong van dit woord is niet bekend. Vermoed wordt dat de betekenis verband houdt met plukken, snijden en snoeien. Op het einde van het kerkelijk jaar oogsten we en bereiden we ons voor op Kerstmis.
Elke maand kent mooie spreuken, zo ook oktober:
– Blinkt oktober in zonnegoud, de winter volgt dan snel en koud.
– Brengt oktober veel vorst en wind, zo zijn januari en februari zeer mild
De Rooms-katholieke kerk heeft twee maanden aan Maria toegewijd: mei en oktober. De meimaand is bij uitstek de Mariamaand; oktober is de maand van de Rozenkrans, m.n. het Mariagebed bidden.
In oktober zal de Koepelkerk veel aandacht aan de Maria-iconen in de kerk besteden.
Willem Wolters                                                                                                                                          

Eucharistievieringen in de Koepelkerk, oktober 2024:

6 oktober, zeven-en-twintigste zondag door het jaar, 10.30 uur, in de kerk

  • Celebrant: Kapelaan Austin
  • Misintenties: zieke mede- en oud-parochianen
  • Muziek: koor Vocal Group Celebrations o.l.v. Ieneke Hermse, pianiste Denny Gorissen.

Na afloop van de H. Mis is er koffie en om 11.30 uur, is er buiten de zegening van dieren door Kapelaan Austin.

Door celebrant Fr. Delahaye gehouden preek:
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met een kinderwagen. En als ik er dan wel eens in kijk dan zie ik niet een kind of kleinkind, maar een hondje of een poes, die ze als een soort baby’tje vertroetelen.
Er zijn 18 miljoen gezelschapsdieren in Nederland. Bijna evenveel als mensen. Ik vraag me wel eens af: zou dat ook zo zijn als al die dierenvrienden mensen hadden om van te houden? Waar menselijke nabijheid ontbreekt, wordt het dier vaak een vervanging. Want mensen hebben behoefte aan liefde en warmte. Mens zijn kun je niet alleen. Dat weten we allemaal. En dat zegt de bijbel al op de eerste bladzijde, in dat mooie scheppingsverhaal dat we vandaag gelezen hebben.
Daar ontmoeten we de mens midden in een ongerepte wereld. Alles is nog nieuw en fris. De mens kijkt als een verwonderd kind om zich heen. Niets heeft nog een naam. Hij mag alles een naam geven. Het is voor hem. De dieren, de planten. Daar zou hij toch gelukkig van worden.
Toch niet! Hij voelt zich anders dan al dat moois om zich heen. Anders dan de dieren. Dat maakt hem eenzaam. God ziet dat en geeft hem een gelijke, een metgezel van zijn eigen vlees en bloed. Been van zijn gebeente, staat er. Iemand die hem uit het hart is gegrepen. “Eindelijk! “ verzucht hij dan. Hij voelt zich gelukkig. En zij leefden nog lang en gelukkig, zou je zeggen.
Toch is dat niet altijd zo. Het is geen sprookje. Na de naïeve verwondering van het eerste begin, begint de groei naar een volwassen relatie. Met vallen en opstaan. Daar kun je blauwe plekken bij oplopen. God heeft de mens een vrije wil gegeven. Hij kan links of rechts gaan. Soms dwaalt hij af van de oorspronkelijke droom. Het verbond met zijn partner kan stuk gaan. Door het onvermogen om elkaar vast te houden, door sleur, door onbegrip, door een misstap, een verkeerde keuze. En dan scheiden de wegen. In het oude Israël bestond het al: echtscheiding. De man had zich tot heer en meester gepromoveerd van de vrouw. Hij kon haar een scheidingsbrief geven. Daarin moest de reden genoemd worden. De vrouw moest iets verkeerds gedaan hebben, overspel bijvoorbeeld. Maar het eten vaker laten aanbranden kon ook al een reden zijn. Dat de vrouw ook wel een reden kon hebben de man de deur te wijzen, vermeldde de wet niet. Daartegen protesteert Jezus vandaag. Tegen die ongelijkheid en tegen die mannelijke willekeur. Hij verwijst naar de droom van in het begin. Man en vrouw zijn elkaar gegeven, niet in eigendom, maar om één te zijn in liefde. Elkaars gelijken, elkaars partners. Om elkaar heilig te zijn. Die gezegende eenheid mag je niet zomaar verbreken. Jezus neemt het hier op voor de zwakste partij. En dat was de vrouw in zijn dagen. Een man die zijn vrouw verstoot is al even erg als een vrouw die overspel pleegt, zegt Hij. En dat kwam hard aan bij de mannen van toen.
Jezus maakt geen nieuwe huwelijkswet. Hij wijst over de wet heen naar de oorspronkelijke droom van de mens en van God zelf, naar het ideaal van liefde en trouw. Mensen moeten zuinig zijn op elkaar, verantwoordelijk willen zijn voor elkaars geluk. Een mens is geen wegwerpartikel. Zoals het wel eens lijkt bij filmsterren met 5-6 huwelijken. Samen oud worden, dat is de droom van alle bruidsparen met wie ik praat voor hun huwelijk. Daarom trouwen ze voor de kerk. Dat doe je maar een keer, zeggen ze. Ze willen een verbond sluiten van hart tot hart, “for better en for worse”. Daar verwachten ze  geluk van.
Maar als het dan, met alle goede wil, toch niet lukt. Als mensen na veel pijn – want het is altijd pijnlijk – weer uiteengaan en een tweede kans zoeken op geluk? Wat dan? Ook die mensen komen soms bij me, met de vraag of er dan toch niet een zegen voor hen is. Ook mensen van gelijk geslacht die van elkaar houden komen soms met die vraag. Zo’n 5 tot 10 % van de mensen is nu eenmaal zo.
Wat doe je dan? Wat zou u doen? Wat zou Jezus doen? Ik denk net als paus Franciscus, die gezegd heeft: Geef ze maar een zegen. Oprechte liefde en trouw tussen mensen mag je zegenen. Zegenen, benedicere, dat is van Godswege het goede aanzeggen. Mensen zullen, denk ik, in Jezus niet gauw een veroordelende rechter vinden. “Oordeel en veroordeel niet te gauw”, heeft Hij gezegd. En tegen de vrouw die overspel bedreef  en gestenigd dreigde te worden, zei Hij ooit: “Ga heen, ook ik veroordeel je niet. Je krijgt een nieuwe kans.”
Wie Jezus wil volgen in zijn hoge ideaal van liefde en trouw, zal Hem ook moeten volgen in zijn mildheid, waar mensen falen en vastlopen of anders zijn dan anderen. Jezus zegent altijd oprechte liefde en trouw.
Amen.

Dierendag, Franciscus en de dierenzegening.
Zegen-de-dieren-dag Vier Oktober is het grote feest van Werelddierendag! Wat veel mensen niet weten is dat dierendag op 4 oktober valt, omdat het dan de feestdag van Sint Franciscus is. Het is een prachtige traditie in de wereldwijde Kerk, al zeg ik het zelf. Het heet: “zegening van alle dieren of dierenzegening”. De Kerken en geloofsgemeenschappen nodigen rond 4 oktober (dag van St. Franciscus van Assisi, later: Werelddierendag) de boerderij- en huisdieren uit om met hun baasjes naar de kerk te komen voor het ontvangen van de zegen van God de Schepper. Daar kunnen ze in een speciaal voor hen en de schepping ontworpen liturgie een persoonlijke zegen ontvangen in Naam van God, Schepper van hemel en de aarde.
Daarom nodig ik u allen, iedereen, uit om op zondag 6 oktober om 11.30 uur na de Heilige Mis te komen. Van harte welkom in de Koepelkerk met uw/jullie huisdier(en), zodat de zegen kan worden ontvangen voor een gezond en gelukkig gezinsleven van de dieren bij hun baasjes! 

13 oktober, acht-en-twintigste zondag door het jaar, 10.30 uur in de kerk

  • Celebrant: emeritus deken H. Kleinen
  • Misintenties: jaardienst Mia Eggen-de Vreede, zieke mede- en oud-parochianen
  • Muziek: cantor Eric Habets en organist Huub Wolfs.

Door celebrant gehouden preek:
Beste mensen,
We hebben tegenwoordig bijna allemaal een prachtig apparaat op zak waarmee heel veel vragen prompt beantwoord kunnen worden. Onze smartphone is ongetwijfeld een technisch wonder, maar we mogen er toch niet alles van verwachten en zeker geen verlossende antwoorden op prangende en belangrijke levensvragen. Op zoek naar een min of meer wijs antwoord heb je gegevens oftewel data nodig en die zijn op te zoeken, maar de verbanden tussen al die feiten en meningen, die je dan voorgeschoteld krijgt, moetje nog altijd zelf leggen. In dit stadium van je zoektocht naar antwoorden op je levensvragen zijn betrouwbare gesprekspartners meer dan welkom.
De vraag in onze drukke tijd is of we aan die levensvragen toekomen. Durven we ze te stellen aan onszelf, durven we ze te stellen als we in gesprek zijn met elkaar? Of drukken we die lastige vragen het liefste weg tot aan het moment waarop we er door ziekte of stress of anderszins keihard mee geconfronteerd worden?
Onze jongeman uit het evangelie van vandaag gaat er vol voor, ondanks zijn imago van rijkdom en bezit. Hij komt er open en eerlijk voor uit dat hij goed in de slappe was zit, maar.. …… hij is ook op zoek naar meer diepgang in zijn leven. Hij is op zoek naar een schat die niet meteen voor de hand ligt. Hij gaat in gesprek en laat zich raden. En als Jezus de joodse Wet ter sprake heeft gebracht, antwoordt onze jongeling in alle eerlijkheid en openheid: “Meester, ik houd me aan al die regels, al mijn hele leven.” En dan gebeurt het: Jezus keek vol liefde naar hem. Die jongeman durfde zich kwetsbaar op te stellen en dat roept bij Jezus liefde op. Hij had geen dubbele agenda, hij probeerde Jezus niet te vangen, hij was goudeerlijk en had niets te verbergen. Kortom die jongeman bleef op een prachtige manier zichzelf. Hij mocht van Jezus ook zichzelf zijn, zoals wij allemaal, arm of rijk, bij Hem onszelf mogen zijn. Maar ondanks dat blijven Gods maatstaven toch anders dan die van ons. Jezus probeert ons met andere ogen en in Gods licht naar onze rijkdommen te laten kijken, zodat we daar niet door gehinderd worden in onze ontwikkeling tot mensen naar Gods hart.
Amen.

20 oktober, negen-en-twintigste zondag door het jaar,  Wereldmissiedag, 10.30 uur in de kapel

  • Celebrant: Kapelaan Austin
  • Misintenties: zieke  mede- en oud-parochianen
  • Muziek:  stille H.Mis.

Door celebrant gehouden preek:
Beste gelovigen, vandaag is het missiezondag. Aan het woord “missie” hebben velen van ons een bepaalde herinnering. Wij denken terug aan zusters, broeders en paters die werden uitgezonden naar de landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, waar de mensen het katholieke geloof niet kenden en meestal arm waren. In vroegere jaren werden mensen uit Europa naar andere landen uitgezonden als missionarissen. Maar nu is alles veranderd en omgekeerd. Het is omgekeerd: de priesters uit India, Sri Lanka en Zuid Amerika zijn intussen naar hier gekomen. De jonge kerken zijn volwassen geworden en hebben inmiddels hun eigenheid ontwikkeld. Wij zijn de missionarissen voor jullie landen. De missionarissen krijgen opleiding van landeigen priesters, zusters en leken. Ze proberen hier de kerk nieuw leven in te blazen en de mensen te steunen op hun levensweg. Goed nieuws te brengen. Het is de missionaire opdracht.
Volgens het Tweede Vaticaans Concilie is de Kerk van nature “missionair” , de stichter is Jezus Christus, de eerste missionaris. God de Vader zond God de Zoon, vleesgeworden in Jezus, Zijn Christus, de wereld in met een boodschap van Gods liefde en redding. De evangeliserende missie van de Kerk is dus in wezen de aankondiging van Gods liefde, barmhartigheid, vergeving en redding, zoals deze aan de mensheid wordt geopenbaard door het leven, de dood en de opstanding van Jezus Christus, onze Heer.
Dierbare medechristen gelovigen, Alle verhalen hebben altijd twee kanten. Iedereen kijkt meestal alleen maar naar de ene kant van het verhaal, en maakt er opmerkingen over. Vandaag hebben wij in de evangelie lezing, een heel bekend verhaal over Johannes en Jakobus gehoord. Ze maken hun wens kenbaar om bij Jezus rechts en links te zitten, in het rijk der hemelen. Iedereen valt meteen Jakobus en Johannes aan. Want de andere apostelen waren wel kwaad op die beiden.
Jezus maakt meteen een opmerking er over, voor wie een plek bereid is. Jezus zegt ook: wie onder u groot wil worden, moet dienaar van u zijn, en wie onder u de eerste wil zijn, moet de slaaf van allen zijn. Dus vanuit de reactie van Jezus en Apostelen is wel duidelijk, dat de vraag van Johannes en Jakobus een verkeerde vraag was. Maar dat is maar de ene kant van hun vraag. Er is ook een andere kant van de vraag.
Jakobus en Johannes wilden altijd heel dicht bij Jezus zijn. En dat niet alleen in deze wereld, maar ook in het komende leven. Daarom vroegen ze of ze heel dicht bij Jezus mochten zitten in het rijk der hemelen. Ze waren wel bereid om alles te doen voor Jezus. Dat merken wij meteen uit hun reactie naar Jezus. Ze stonden klaar om uit de beker van Jezus te drinken en ook het doopsel van Jezus te ontvangen.
Als wij zo denken, dan was de vraag van Johannes en Jakobus was nooit verkeerd. Altijd dicht bij Jezus staan. Dat zal nooit een verkeerd verlangen zijn. Want we leven allemaal met zo een verlangen. Uiteindelijk bij God te zijn. Dat is doel van onze leven. Dus de vraag van Johannes en Jakobus niet helemaal verkeerd. Maar toch klopte er iets niet. Dat probeerde Jezus hen duidelijk maken met Zijn uitleg.
Zusters en broeders, het verlangen van Johannes en Jakobus was niet helemaal verkeerd. Want altijd dicht bij God staan is niet verkeerd. Maar ze moesten toch hun innerlijk houding veranderen. Ze moesten een houding van dienen aannemen. De apostelen brachten die houding later in de praktijk in hun leven. We mogen deze twee houdingen in ons leven vast houden, dat zijn namelijk 1. een verlangen om altijd dicht bij God te staan en 2. een verlangen om niet te heersen, maar te dienen, Jezus is niet gekomen om te heersen, te vernederen en te kwetsen, maar om vol liefde te dienen. En dat is wat we als christenen moeten beleven en uitdragen: Dienen vol liefde, dat is ook onze roeping.
Amen

27 oktober, dertigste zondag door het jaar, 10.30 uur in de kapel

  • Celebrant: Kapelaan Austin
  • Misintenties: Peter Houben, zieke mede- en oud-parochianen
  • Muziek: cantor Eric Habets en organist Ton Vennix.     

1 oktober tot 31 oktober Rozenkrans bidden in de Kapel van Nazareth op dinsdag en  donderdag, 17.00 uur. Nadere informatie bij Kapelaan Austin.

17 oktober bedevaart naar Kevelaer.
We gaan in de maand mei naar Banneux en in oktober gaan wij naar Kevelaer, omdat dat een Mariamaand is, namelijk de maand van de Rozenkrans. Daarom gaan wij dan samen naar Kevelaer. De datum is donderdag 17 oktober. Van harte welkom om mee te gaan. Je kunt je aanmelden bij de pastorie van de Lourdeskerk, Voltastraat 45 tussen 10 en 12 uur en door dan ook 20 euro te betalen voor de busreis en het boekje. We vertrekken om 8.30 precies en zijn ongeveer om 19.00 uur terug in Maastricht.
Kapelaan Austin

2 november Allerzielen viering om 19.00 uur samen in de Lourdeskerk, daarna Lichtjesprocessie naar begraafplaats Oostermaas.

7 november Allerzielen viering om 10:30 uur in de Koepelhof.

Elke donderdagmiddag om 14.30 uur: eucharistieviering Maria Gebedsgroep, in de kapel.

Elke zaterdagmorgen vanaf 8.00 uur Tewahedo Eritrese Orthodoxe Kerk, in de kerk.

Aanmelden voorbereiding Eerste Heilige Communie en Vormsel
Over enkele maanden begint de voorbereiding op de Eerste Heilige Communie en het Vormsel. Aanmelden bij kapelaan Austin, tel.: 06 87971327 of e-mail arockiaaustin10@gmail.com . Kapelaan Austin kunt u altijd bellen.                                                                                                                    

Dinsdag 1 oktober  middagconcert van 15:30-16:30 uur in de Dagkapel; inloop met koffie/thee vanaf 15.00 uur. DUO LUCIFERO: Krisna Pijloo & Sebastiaan Swiedrych. Zij spelen Liszt, Debussy, Rodrigo, Tarrega e.a. Iedere eerste dinsdag van de maand. 

Algemene informatie over de parochies Joannes Bosco en H. Hart van Jezus
– Kapelaan Austin, email: arockiaaustin10@gmail.com, tel.: 0687971327;  Prof. Dumoulinstraat 1, 6224 BN Maastricht; link van de Facebookpagina:  https://www.facebook.com/koepelkerk
– Kerkbestuur: Armand Blanken, armand.blanken@kpnmail.nl, tel.: 0654331955, en Willem Wolters,  info@willemwolters.nl, tel.: 0646705520.
Kapelaan Austin brengt graag een huis- en ziekenbezoek. Hij kan de Heilige Communie bij u thuis geven.

Informatie voor de Overkoepeling van de maand november kunt u opgeven t/m 20 oktober a.s. Misintenties die te laat voor de Overkoepeling worden aangeboden, kunnen wel tijdens de eucharistieviering worden voorgelezen.

Het zijn de vrijwilligers die onze geloofsgemeenschap vitaal houden. Extra handen en hoofden zijn altijd welkom. Er zijn activiteiten die veel of weinig tijd en energie vragen. Er is voor iedereen een passende kleine of grotere activiteit.
Ons mooie kerkgebouw en haar toekomst verdient onderhoud, beheer en planning. Ook daar zijn de tijd en expertise van vrijwilligers van harte welkom. Er zijn kleine en grote klussen en activiteiten, voor elk wat wils.
Het kerkbestuur maakt graag een afspraak.

Belangrijke telefoonnummers
Alarm Spoed: 112 
Alarm geen spoed: 0900-8844 (Politie)
Huisartsenpost: 043 – 7500123;  website: https://hapmaastricht.nl 
Pastorale hulpdienst via verpleegkliniek Larisa 043-3690670
Dekenaat Maastricht-Meerssen website: https://rkmaastricht.nl