Kerkgebouw

De kerk werd in drie etappes gebouwd: 1921 de centraalbouw; 1929 de doopkapel en achterste uitbouw met zangkoor; In 1953 de ingang  aan de Heerderweg en de zijbeuk rechts met aansluitend de Gerarduskapel (dagkapel), zodat er nu ongeveer 1200 zitplaatsen zijn.

Veel befaamde Nederlandse en tevens regionale kunstenaars  hebben meegewerkt aan de verfraaiing van deze kerk; Henri Jonas (1878-1944) ontwierp alleen al 22 gebrandschilderde ramen en vervaardigde een unieke muurschildering.

Werk van rector Jo de Visser, Charles Vos, Charles Eyck, Frans Timmermans, Eugene Laudy, Hubert Duys, Herman Hollewand, Cor van Noorden, Gene Eggen en Marianne van der Heijden werd allemaal harmonisch gecombineerd in een religieus bouwwerk.

Het interieur is al het ware gestoffeerd met diverse marmersoorten. Duidelijk is een verschil in tijdgeest en dus stijl te zien in de groep kunstenaars rondom Boosten en de groep onder invloed van De Visser.

De relatief jonge Parochiekerk is een waar paradijs voor de liefhebber van religieuze kunst, Art Deco, Amsterdamse school en moderne 20ste eeuwse kunststijlen – een waar monument voor kunst en van bezinning. Sinds 1995 is de Koepelkerk een rijksmonument.